Mar 02 2012

1. New Zealand. North island: van noord naar zuid.

Published by under Nieuw Zeeland,Reizen

Onze tassen zijn gepakt en we zijn helemaal klaar om naar Nieuw Zeeland te gaan! Het is vrijdag 2 maart en we zijn ruim op tijd op het vliegveld. Danny, die pas voor de 4e keer vliegt, voelt de zenuwen aardig, maar vliegen blijft ook voor mij toch altijd wel spannend. Met wat vertraging, komen we uiteindelijk om 19.30 u Nieuw Zeelandse tijd aan in Auckland. Het regent en het is koud, een heel verschil met het warme zomerweer van Australië. Op onze 2e dag beginnen we onze vakantie goed met een Stein (iets meer dan een liter) biertje/cider in een leuk kroegje bij de haven. Auckland is leuk, maar iedereen raadt ons aan zo kort mogelijk in Auckland te blijven. Daarom boeken we de Magicbus maar gelijk voor maandag 5 maart, waarmee we heel Nieuw Zeeland zullen bereizen.

5 maart: Auckland – Rotorua

Het is 7.00 u en we staan aan de andere kant van de Fat Camel op de Magicbus te wachten met nog zo’n 10 andere mensen. Tegen mij hebben ze 7.25 u gezegd, maar tegen Danny 7.00, dus we staan er maar op tijd. Jaaa, daar is hij eindelijk, om 7.50… hopelijk gaat het niet elke dag zo. Inchecken bij de buschauffeur, tassen onderin en een plekje zoeken in de bus. Het is druk in de bus, maar ik kan nog 2 plekken helemaal achterin vinden. Ross is onze buschauffeur. De tweede stop vandaag is Shyre’s Rest. Hier staan de originele Hobbithuisjes van de Lord of the Rings Set. Helaas kost het erg veel geld om hier een rondleiding te krijgen en dus nemen we maar gewoon foto’s van de Hobbitonkraantjes.

Na de lunch die we hier hebben rijden we door naar Rotorua. ‘Als je denkt, wat ruik ik nou? Kijk dan niet raar naar je buurman, want dat komt door de lucht hier in Rotorua’ vertelt Ross. En het stinkt hier inderdaad aardig. De lucht die je ruikt is een zwavellucht vanwege de vulkanische activiteit die hier is. We worden bij het hostel afgezet, waar we met z’n tweeën een 4 persoonsdorm delen ;) Na een bezoekje aan de supermarkt maken we een leuke wandeling door het dorp, waar we Maori (originele inwoners van NZ) huisjes en beelden zien en een hoop thermal springs waar je de zwavel echt heel goed kunt ruiken.

Er zwaaide zojuist een man naar Danny vanuit een locale pub, waar we vervolgens even een drankje doen. In de pub worden we 2 keer door mensen aangesproken die vragen waar we vandaan komen en waar we heen gaan in NZ. Meteen krijgen we hier het idee dat NieuwZeelanders hele vriendelijke mensen zijn. Vanavond eten we een lekkere bbqsteak, hashbrowns en boontjes met garnalen die we zelf maken.

6 maart: Rotorua – Taupo

We beginnen onze dag met een wandeling door de government Gardens waar de zwavellucht ons weer lekker tegemoet komt. Overal komen we gaten in de grond tegen waar rook uitkomt en soms water borrelt. Wel grappig om te zien, maar of je hier ooit aan de stank zult wennen… ik weet het niet.

We redden het net om op tijd terug te zijn voor de bus en om 11.15 u worden we weer opgehaald. We stoppen bij de Huka Falls, waar zo’n 240.000 liter water doorheen stroomt. Wat een lawaai komt er uit die waterval, maar wat een mooi spectakel om te zien.

We rijden vandaag door naar Taupo. Bij een prachtig meer gaan we de hoek om en stoppen we bij ons hostel. Ook hier krijgen we weer een kamer voor onszelf, en dit keer in de girls sanctuary, waar de muren mooi roze zijn ;) Na een kijkje te hebben genomen bij het meer, lopen we een stuk naar de hot thermal pools. Onderweg komen we bungy jumpers tegen en in de verte zien we skydivers (dat wil ik ook nog wel heel graag doen) Bij de Thermal pools is het erg druk, maar wel bijzonder om te zien hoe het natuurlijke bronwater zo warm kan zijn. We lopen terug naar ons hostel waar we een drankje doen en even gebruik maken van de gratis bbq, die bestaat uit 2 broodjes met een hamburger. Prima. Ross heeft ons vertelt over een quiz bar waar we vervolgens heen gaan en waar we meer mensen van de magic bus tegen komen. Met een team van 6 spelen we mee met de quiz. Na elke 10 vragen is er een battle waarbij meiden of jongens tegen elkaar strijden voor gratis drankjes. De laatste battle: we hebben koppels nodig. Dean en Louise, die ook in de magic bus zitten staan op en natuurlijk kunnen Danny en ik niet achterblijven. Schoenen en sokken mogen uit… mmm… De opdracht is: verwissel zo snel mogelijk je kleding, je mag 1 kledingstuk aanhouden. Ben ik even blij dat ik vandaag m’n wijde broek aan heb en een groot shirt. Zo snel mogelijk wisselen we alles om en staan we als eerste klaar, zelfs met de riem vast ;) Zodra alle koppels klaar zijn, zegt de quizmaster dat we het nu weer zo snel mogelijk terug moeten ruilen. Ik trek m’n shirt uit en… oja… even vergeet ik dat ik m’n bh ook had gewisseld, maar die krijg ik gelukkig snel terug van Danny (op z’n kop :s)… Maar… met broek binnenste buiten… zijn we alweer als eerste klaar. De quiz hebben we helaas niet gewonnen, maar de battle met de koppels daarentegen wel! We verdelen de drankjes en gaan daarna terug naar het hostel.

7 maart: Taupo – Waitomo – National Park

Om 7.20 ontbijten we buiten tijdens het wachten op de bus. Vandaag gaan we richting Waitomo. In Waitomo zijn glowworm grotten die we natuurlijk niet willen missen. Er zijn meerdere manieren om deze grotten te bezoeken en wij kiezen voor de actieve manier. We gaan dit via tubing doen. In een rubberband door de watertjes in de grot. Michelle en Michelle (beide uit Canada) Dean en Louise (uit Engeland) en een Koreaanse jongen zijn ook van de partij. In de kleedkamers trekken we een wetsuit, die nog lekker nat is van de vorige keer, over onze zwemkleding aan. Tjonge wat is dat koud zeg. Laarzen aan, die voor mij veel te groot zijn, en een helm op met een ledlampje. Met z’n allen in de auto rijden we naar de uitgang van de grotten. Om bij de ingang te komen, moeten we eerst nog een heel stuk over de bergen lopen, wat in zo’n wetsuit, waarbij het kruis veel te laag hangt, nog best lastig is. Het wordt nu toch wel warm in het zonnetje, maar niet veel later komen we bij de ingang van de grotten waarin het koud is. Onze gids vertelt over de druipstenen en laat ons de glowworms zien. Ze zijn blauw van kleur. De enige blauwe glowworms die er zijn, zijn in Nieuw Zeeland, dus dat is toch wel bijzonder. Na een tijdje lopen komen we bij het water. Gelukkig zijn ons laarzen nog hoog genoeg en komt er geen water in. Maar al snel wordt het dieper en sta ik tot m’n middel in het water. Brr… gelukkig helpt zo’n wetsuit toch altijd wel goed. ‘Ok, nu gaan jouw benen in de tube voor je en de benen van degene achter je moet je vasthouden’. Liggend in de tube worden we als een treintje door kleine gangetjes geleid en kunnen we boven ons de miljoenen glowworms zien. Wat een prachtig gezicht.

We komen bij een trappetje uit waar ieder omstebeurt omhoog klimt. ‘Gewoon de band onder je billen houden en achteruit springen’… Met een grote plons kom ik 2 meter lager in het water terecht. Best leuk. Het is inmiddels wel heel erg koud en als we een liedje zingen met z’n alles mogen we aan het eind een warm drankje en een warme douche. We zingen met z’n allen ‘I will survive’, heel toepasselijk. Na nog een riviertje in een treintje komen we bij het laatste trappetje. Hier hoeven we gelukkig niet 7 meter naar beneden te springen, maar hier glijden we. In een donker gat kijkend, moeten de armen over elkaar en neus dicht. De gids geeft nog een extra duwtje en ik glij supersnel naar beneden en word aan het eind afgeremd door het water. Zooo, dat ging echt harder dan ik had verwacht. Wel heel gaaf. Dit is het einde van de grot en we lopen via een bospad terug naar de auto, waardoor we het inmiddels ook wat warmer hebben gekregen. Alsnog zijn een warme douche en een warm drankje geen overbodige luxe. Een superleuke ervaring!

Na nog een korte lunch hier, stappen we na 3 uur weer in de bus en gaan we richting National Park. Met de bus rijden we naar een mooie uitkijkplaats waar we de 3 vulkanen kunnen zien die in Tongariro National Park staan. Dit schijnt ook 1 van de mooiste wandelingen ter wereld te zijn, die wij op de terugweg als we daar tijd voor hebben nog willen gaan doen. Bij National Park doen we mee met de bbq samen met nog 8 andere Magicpassagiers en de buschauffeur, met onbeperkt steak en worstjes. Het smaakt super en het is erg gezellig. Maar na een vermoeiende dag gaan we op tijd slapen.

8 maart: National Park – Wellington

Wellington staat vandaag op het programma. Bij een toiletstop onderweg loop ik met 2 anderen naar het toilet en moet ik even wachten. Als ik terugloop naar de bus, zie ik dat deze net wegrijdt. Ross gaat vast keren, of maakt een grapje, dus ik loop er gewoon achteraan. Als de bus dan toch de hoek omgaat, begin ik toch maar even te zwaaien en te rennen, maar gelukkig heeft ook Danny, Ross al op de hoogte gesteld en stopt de bus. ‘Sorry, ik had je echt niet gezien…’ (met maar 3 mensen die de bus uitgaan… zo klein ben ik toch niet…)

We maken nog even een stop bij een waterval, die ook wel bekend staat als Gollums pool en maken daar wat leuke foto’s.

Al vroeg in de middag komen we aan in de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Het waait hard en Danny en ik zijn nog niet zo goed voorbereid op dit koude weer. In de stad drinken we een drankje om warm te worden in een tent waar ze tussen 3 en 4 $3,- pints en wijn hebben, wat omgerekend nog geen €2,- is. Supergoedkoop dus. Vervolgens gaan we nog op zoek naar wat warmere kleding en eten we bij een Thaï, waar we echt enorme borden krijgen en dus goed vol zitten. Danny heeft in Perth een aantal mensen leren kennen, die nu in Wellington wonen, waarvan we met 1 van z’n vrienden afspreken voor wat drankjes in de stad.

Wordt vervolgd… ;)

(Foto’s komen nog… helaas geen ruimte meer om ze tussen m’n tekst te plakken)

No responses yet

Trackback URI | Comments RSS

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment